inflexions masthead

   

 

About Participants Issues   Contact Senselab

INFLeXions No. 1- How is Research-Creation? (May 2008)

Fugue by Bianca Scliar Mancini

 

Go to INFLeXions No. _
6
| 5 | 4 | 3 | 2 | 1

Fugue was part of a collective exhibition that had intended to deal, in public space with political memories of a town that was destroyed twice during the two world wars (LEUVEN, 2003).My starting point were images of citizens fleeing, found in that city’s archives. I was attracted to the silhouettes, transformed by the belongings attached to their bodies and started a process creating different pieces.
In the research process I was obsessed with creating a light and ephemeral bodies in opposition to a heavy structure that grounded and restrained its movements. The studies seen here were done with transparent paper, papercuts, drawings and polyurethane models, where I played with two-dimensional suspended bodies in all possible scales and the recreation of three-dimension bundles.
At this point what is interesting to me in this past project is that so much was discarded at the end, as it was a thinking through object-making, until I was able to find a concise form to my thoughts on the history of that city.

Finally I extracted the bundles from the archive images and transformed them into small sculptures, rebuilt in the original size in wood and lead- the heaviest stable material on earth, which is curiously also extremely malleable. They were then installed in a heterotopic site, an urban garden that served as a shortcut between two street levels and showed to the public as a site-specific installation. The passers by play an important role, as they can move the bundles, carry them, rearrange, and once they are in the site. Fugue  alludes to the body ephemerality and the heaviness of history one has to embody.

 

Fugue (LEUVEN, 2003) fait partie d’une exposition collective qui a tenté de comprendre dans l’espace public les mémoires politiques d’une ville détruite deux fois pendant les guerres mondiales. Mon point de départ a été des images de citoyens fuyant, trouvées dans les archives de cette ville. Les silhouettes transformées par leurs effets personnels attachés à leurs corps m’ont attiré, et j’ai alors commencé un processus créant différents objets.
Dans le processus de recherche, j’étais obsédée par la création de lumière et de corps éphémères en opposition avec une structure lourde qui immobilise et restreint les mouvements. Les études vues ici ont été faites à partir de papier transparent, du découpage, des dessins et de modèles de polyuréthanne, où j’ai joué avec des corps suspendus à deux dimensions de toutes les échelles possibles et la recréation d’assemblages en trois dimensions.
À ce stade, ce qui est intéressant pour moi dans ce projet passé est que, à la fin, beaucoup de choses ont été jetées, comme si c’était une pensée traversant l’objet se constituant, jusqu’à ce que je sois capable de trouver une forme concise à ma perception de l’histoire de cette ville.
Finalement, j’ai extrait les assemblages des images d’archive et je les ai transformées en petites sculptures, reconstruites dans la taille originale en bois et en plomb- le plus lourd matériel stable sur terre, qui est curieusement aussi extrêmement malléable. Ceux-ci ont été installés dans un lieu hétérotopique, un jardin urbain qui servant de raccourci entre deux niveaux de rues, où ils ont été montrés au public. Les passants ont joué un rôle important comme ils pouvaient déplacer les assemblages, les transporter, les réarranger. Fugue fait allusion au corps éphémère et à la lourdeur de l’histoire que chacun doit incarner.

 


 

 

 

 



 

  INFLeXions No. 1 (May 2008)
How is Research-Creation?

NODE:
edited by Alanna Thain

Affective Commotion
Alanna Thain

Creative Propositions for Thought in Motion
Erin Manning

The Thinking-Feeling of What Happens: A Semblance of a Conversation
Brian Massumi

Clone your Technics! Research-Creation, Radical Empiricism and the Constraints of Models
Andrew Murphie

Thinking Spaces for Research-Creation
Derek McCormack


Infinity in a Step: On the Compression and Complexity of a Movement Thought
Stamatia Portanova

TANGENTS:
edited by Christoph Brunner and Natasha Prevost


Systèmes des Sons

Frédéric Lavoie

What is a Smooth Plane? A journey of Nomadology 001
Yuk Hui

Horizons
Amélie Brisson-Darveau

Fugue Marc Ngui: Diagrams for Deleuze & Guattari’s A Thousand Plateaus
Bianca Scliar Mancini

Diagrams for Deleuze & Guattari's A Thousand Plateaus
Marc Ngui

This Was Now; Terrains of Absence
Mark Iwinski